Gezond, gezonder, gezondst: vegan baby!

Food trends komen en gaan, maar sommige blijven bestaan. Veganisme kunnen we niet echt een trend noemen, maar een levensstijl die steeds populairder is geworden. Let’s see about veganism!

Als je in Nederland rondwandelt, zie je namelijk steeds meer ‘vegan’ restaurants of biowinkels met een veganistisch assortiment opduiken. De (sociale) media staat ook vol met veganistische recepten en inspiratie. Wist je zelfs dat er een World Vegan Day is? Deze was recent op 1 november en bestaat al sinds 1944. Op deze dag vieren veganisten de veganistische levensstijl door bijvoorbeeld een veganistische lunch te organiseren of vrienden uit te dagen om 30 dagen veganistisch te eten. Aangezien veel mensen tegenwoordig graag letten op wat ze eten, is het geen wonder dat mensen ook steeds bewuster (willen) worden waar hun eten vandaan komt.

Veganisme voor beginners. Waar staat het voor?

Veganisme staat voor het vermijden van alle dierlijke producten. Zo eet je geen vlees of vis, draag je geen bont en eet je ook geen producten waarin dierlijke resten, verwerkt zijn zoals gelatine of melk. Veganisten kiezen voor alternatieven in plantaardige voeding of materialen. Veganisme is niet hetzelfde als ‘vegetarisch’. Vegetarisch gaat enkel om het vermijden van vlees. Veganisme gaat dus een stap verder.

De redenen voor een veganistische levenstijl zijn divers. Sommige mensen vermijden dierlijke producten voor milieu-redenen, door ethische bezwaren tegen de hedendaagse veehouderij of voor de gezondheidsvoordelen. Vaak is het een combinatie van alledrie.

Zolang je zorgt dat je varieert eet en je een beetje verdiept in plantaardige bronnen van bijvoorbeeld calcium en ijzer, is een veganistisch dieet een erg gezond en uitgebalanceerd dieet. Behalve een vitamine b12-supplement, kun je alles wat je nodig hebt in plantaardige voeding vinden. Veganistisch eten hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn. Daarnaast is veganistisch eten tegenwoordig ook niet meer een zeldzaamheid. Over heel Nederland vind je leuke plekjes om veganistisch te eten. Deze zijn trouwens ook leuk om een keer te proberen, als je geen veganist bent.

Let’s try it out! Vegan for a day!

Zin om een keer veganistisch te koken? Hier alvast enkele leuke recepten voor een compleet veganistische dag!

Start de dag met een chocolademousse. Ja, dat hoor je goed! Dit recept bestaat enkel uit avocado, banaan, dadels, cacaopoeder, amandelmelk en aardbeien en is dus een perfect gezond ontbijtje.

Voor lunch kan je bijvoorbeeld de klassieker ‘avocado on toast’ een twist geven door er granaatappel op te strooien. Hiervoor toast je twee sneetjes volkorenbrood tot het lekker bruin en knapperig is. Dan prak je een halve avocado en brengt dat op smaak met zout en peper. Vervolgens prak je de avocadoprak op je toast en strooi je de granaatappel over de toast. Tot slot werk je het af met wat peterselie blaadjes! Het kan haast niet makkelijk en is echt kostelijk.

pompoen-kikkererwtenburger

Voor je avondmaal kun je kiezen voor een vegan burger, want een beetje comfortfood smaakt toch altijd beter op deze koude dagen! Hier vind je alvast hoe je een vegan burger kan maken! Hiernaast kun je nog een frisse salade of zelfgemaakte zoete aardappel frietjes serveren.

Voila, je eerste veganistische dag zit erop! Zin om meer recepten te ontdekken? Vandaag zijn er wel tal van vegan kookboeken en blogs op de markt en ook mijn blog staat vol met lekkere veganistische recepten. Of je nu al jaren veganist bent of gewoon een keer wat nieuws wilt proberen, plantaardige voedig is tegenwoordig toegangelijk voor iedereen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *