Mijn 8 manieren om minder calorieën te eten

Als je wilt afvallen zul je hoe dan ook minder calorieën moeten gaan eten, maar hoe kan je dat nu het beste doen? Ik deel je mijn 8 manieren om minder calorieën te eten.

1. Weet hoeveel je eet

Ik denk dat mijn belangrijkste tip is om uit te zoeken hoeveel calorieën bepaalde voeding bevat. Toen ik me in voeding ging verdiepen, kwam ik erachter dat sommige voedsel heel weinig calorieën bevat, zoals blauwe bessen, terwijl een banaan juist veel meer calorieën bevat. Als je doel is om minder calorieën te eten, kun je dus beter bessen in plaats van een banaan nemen. Een goede manier om dit te doen is een eetdagboek bijhouden in My Fitnesspal, waardoor je leert hoeveel calorieën waarin precies zit.

2. Bepaal hoeveel je moet eten

Dit is een hele lastige, want ieder lichaam en ieder doel is anders. Plus op sommige dagen ben je actiever dan op andere dagen. Hoeveel calorieën je dus mag eten, kan ik je helaas niet vertellen, maar een diëtiste kan je hier zeker bij helpen. Eventueel kan je ook met dit artikel bereken hoeveel calorieën je nodig kunt hebben maar wederom: dit is slechts een advies om minder calorieën te eten.

3. Drink veel water

En thee! Hiermee hydrateer je jezelf heel goed mee en natuurlijk heb je dagelijks ook heel veel water nodig om je lichaam goed te laten werken. Wanneer je echter ook water voor een maaltijd drinkt, of water drinkt wanneer je een neiging tot eten krijgt (emotionele honger), dan eet je veel minder dan je nodig hebt. Water met een smaakje of thee doen ook wonderen!

4. Switch it up

Waar ik net al de bessen en banaan switch noemde, zijn er nog veel meer switches te noemen waarmee je lager in calorieën komt te zitten. Kijk uit met toppings en te vette producten, want vet is het rijkst aan calorieën. Door met eten te spelen, kwam ik vanzelf achter handige switches en eet sowieso veel groenten. Deze zijn laag in calorieën en vol in volume. Zo heb je in elk geval niet het idee dat je heel weinig eet.

5. Eet voeding dat meer verbrand

In mijn onderzoek naar voeding, kwam ik er ook achter dat er voeding bestaat die meer calorieën verbranden, dan ze bevatten, zoals bijvoorbeeld komkommer. Ben je benieuwd welke voeding dit is? Ik schreef er een artikel over.

6. Eet een goed ontbijt

Voor mij werkt het heel goed door een stevig ontbijt te eten. Dat wil niet zeggen dat ik dat meteen om 7 uur ’s ochtends doe, maar ik zorg er vaak voor dat mijn eerste maaltijd een rijkere maaltijd is. Waarom? Omdat ik merk dat wanneer ik groter ontbijt (en hallo ontbijten is het lekkerste wat er bestaat). dat ik de rest van de dag ook minder honger heb en mijn volgende maaltijd vaak lunch is. Wanneer ik slechts een 200 calorierijke smoothie neem, kan ik de hele dag niet wachten tot mijn volgende maaltijd.

7. Eet veel eiwitten

Wat mij ook lekker lang vol houdt zijn eiwitten. Een kwarkje, een eitje, een vleesje of een eiwitreep, deze voeding zijn allemaal rijk aan eiwitten en het zorgt ervoor dat ik gedurende de dag minder honger heb. Ik merk ook meteen wanneer ik te weinig eiwitten op heb, want dan crave ik meteen weer naar iets lekkers haha. Beter is het dan om een eitje te gaan eten.

8. Eet kleinere porties

Portiecontrole is voor mij heel erg moeilijk. Wat voor mij heel erg heeft geholpen is door kleinere borden te kopen (okee, ik kreeg ze voor mijn verjaardag). Hierdoor is je bord al sneller vol en als je dan nog eens ingrediënten kiest die veel volume hebben maar minder calorieën, is je bord zo vol. Dan word ik helemaal blij dat ik al dat eten naar binnen mag schuiven (uiteraard wel mindful).

Deze tips hebben mij heel erg geholpen om me bewuster te worden van wat ik eet en daardoor ook minder calorieën binnen te krijgen. Hiermee bedoel ik dat ik minder calorieën wil binnenkrijgen dan ik verbrandt om af te vallen met gezonde voeding, niet om mezelf uit te hongeren :). Deze 8 manieren hebben in elk geval voor een wereld van verschil gezorgd om minder calorieën te eten en ik hoop dat jij er ook wat aan hebt!

 

Liefs Joyce ♥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge